Logo: Urząd Miasta i Gminy Otyń

Baner: Projekty Unijne

Pozostałe aktualności

INFORMACJA O REZULTATACH ZADANIA POLEGAJĄCEGO NA „USUWANIU AZBESTU ORAZ WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST Z TERENU GMINY OTYŃ" ORAZ O SZKODLIWOŚCI WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST NA ZDROWIE I ŚRODOWISKO

  • 21-11-2022
  • Autor: admin
  • drukuj
W Gminie Otyń zakończono realizację zadania pn. „Usuwanie azbestu oraz wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Otyń" w roku 2022. Celem zadania była pomoc mieszkańcom Gminy Otyń w realizacji usunięcia z ich posesji odpadów zawierających azbest.
Prace obejmowały demontaż wyrobów azbestowych wraz z  ich transportem i unieszkodliwieniem powstałego odpadu na przystosowanym składowisku oraz zebraniu wyrobów zawierających azbest złożonych na posesjach wraz z transportem i unieszkodliwieniem na przystosowanym składowisku.
 
W wyniku realizacji przedmiotowego zadania uzyskano efekt ekologiczny w postaci unieszkodliwienia 99,54 Mg wyrobów zawierających azbest.
 
Realizacja ww. prac była możliwa dzięki otrzymanej dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (w kwocie 41 806,80 zł) oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze (w kwocie 27 871,20 zł).
 
Łączna kwota pozyskanej dotacji przez Gminę Otyń wynosi 69 678 zł.
 
Jednocześnie przypominamy, iż materiały zawierające azbest to odpady niebezpieczne, które powinny być unieszkodliwione poprzez umieszczenie ich na wyznaczonym składowisku, uprawnionym do przyjmowania tego rodzaju odpadów.
Pył azbestowy przedostaje się do powietrza w wyniku korozji wyrobów zawierających azbest i ich obróbki mechanicznejJego wdychanie może stać się przyczyną chorób układu oddechowego i krwionośnego:
  • pylicy azbestowej (azbestozy),
  • chorób opłucnej lub osierdzia,
  • nowotworów złośliwych: raka płuc, raka oskrzeli, międzybłonniaka opłucnej lub otrzewnej,
  • przewlekłego obturacyjnego zapalenia oskrzeli.
 
Zachorowania mogą dotyczyć osób narażonych na kontakt z pyłem azbestowym zawodowo, a także osób postronnych przebywających w zanieczyszczonym środowisku. Na występowanie i rodzaj zachorowania wpływa rodzaj azbestu, wymiary tworzących go włókien i ich stężenie oraz czas trwania narażenia.
Największe zagrożenie dla organizmu ludzkiego stanowią włókna respirabilne, to znaczy takie, które mogą występować w trwałej postaci w powietrzu i przedostawać się z wdychanym powietrzem do pęcherzyków płucnych.
Zachorowania azbestozależne charakteryzuje długi okres latencji, tj. czas od ekspozycji na pył azbestowy do wystąpienia objawów chorobowych, wynoszący nawet do 50 lat.
Więcej informacji o szkodliwości azbestu a także odnośniki do stron o tematyce azbestowej znajdują się pod linkiem:

Wnioski dotyczące azbestu przyjmujemy do końca roku

  • 18-11-2022
  • Autor: admin
  • drukuj
Trwa kolejna edycja programu usuwania wyrobów zawierających azbest. Jeśli w dalszym ciągu nie zlikwidowałeś tego, co zalega np. na Twoim podwórku, do końca 2022 roku możesz złożyć do Urzędu Miejskiego w Otyniu wniosek "o dofinansowanie realizacji przedsięwzięć związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest z terenu Gminy Otyń".
 
Wniosek może złożyć zarówno mieszkaniec, który zdemontował elementy zawierające azbest, ale nie zostały one wywiezione z jego posesji, jak również osoba, u której azbest znajduje się w dalszym ciągu w postaci np. dachu nad pomieszczeniem gospodarczym.
 
Gmina sfinansuje demontaż i odbiór materiałów z azbestu. Instalacja nowego dachu zostaje po stronie mieszkańca.
 
 
Dodatkowe informacje pod numerem tel. 68 355 94 06.

Informacja o wyniku przetargu na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Otyń z dnia 8.11.22

  • 16-11-2022
  • Autor: admin
  • drukuj
Informacja o wyniku przetargu na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Otyń, który odbył się w dniu 8 listopada 2022 roku w siedzibie Urzędu Miejskiego w Otyniu przy ul. Rynek 1 w sali konferencyjnej o godzinie 10.00 znajduje się pod adresem:

Obwieszczenie Wojewody Lubuskiego

  • 09-11-2022
  • Autor: admin
  • drukuj
Obwieszczenie Wojewody Lubuskiego IB-II.7840.85.2022.EWas
 

Wniosek o preferencyjny zakup węgla dla gospodarstwa domowego

  • 28-10-2022
  • Autor: admin
  • drukuj
Urząd Miejski w Otyniu rozpoczął przyjmowanie wniosków, na podstawie których oszacowane będzie zapotrzebowanie naszych mieszkańców na zakup węgla w preferencyjnej cenie.

Wzór wniosku znajduje się w Urzędzie – parter, przy głównym wejściu oraz można go pobrać w formie elektronicznej na stronie internetowej:
Wnioski należy składać w biurze podawczym lub przesyłać ich skan na adres mailowy t.twardowski@otyn.pl

Projekt „Wsparcie służb ratownictwa technicznego i przeciwpożarowego na terenie gmin Bytom Odrzański, Szprotawa, Sulęcin, Drezdenko, Kostrzyn nad Odrą, Nowe Miasteczko, Otyń, Szczaniec, Ośno Lubuskie, Santok i Witnica”

 
Projekt „Wsparcie służb ratownictwa technicznego i przeciwpożarowego na terenie gmin Bytom Odrzański, Szprotawa, Sulęcin, Drezdenko, Kostrzyn nad Odrą, Nowe Miasteczko, Otyń, Szczaniec, Ośno Lubuskie, Santok i Witnica”
 
 
Projekt „Wsparcie służb ratownictwa technicznego i przeciwpożarowego na terenie gmin Bytom Odrzański, Szprotawa, Sulęcin, Drezdenko, Kostrzyn nad Odrą, Nowe Miasteczko, Otyń, Szczaniec, Ośno Lubuskie, Santok i Witnica” jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie – 2020, Oś Priorytetowa 4 Środowisko i kultura  Działanie 4.1 „Przeciwdziałanie katastrofom naturalnym i ich skutkom”.
 
Jest to projekt partnerski. Liderem projektu jest Gmina Bytom Odrzański natomiast partnerami są: Gmina Szprotawa, Gmina Sulęcin, Gmina Szczaniec, Gmina Drezdenko, Miasto Kostrzyn Nad Odrą, Gmina Nowe Miasteczko, Gmina Otyń, Gmina Szczaniec, Gmina Ośno Lubuskie, Gmina Santok oraz Gmina Witnica.
Głównym celem projektu jest poprawa efektywności zapobiegania zdarzeniom powodującym zagrożenie środowiska naturalnego, życia i mienia mieszkańców oraz likwidacji ich skutków na obszarze gmin partnerskich i całego województwa lubuskiego.
 
Przedmiotem  niniejszego  projektu  jest  przedsięwzięcie  związane z  realizacją  działań poprawiających  bezpieczeństwo  pożarowe  oraz  powodziowe,  poprzez  inwestycje  z  zakresu doposażenia jednostek ratowniczych w sprzęt ratowniczy (samochody strażackie i wyposażenie ratownictwa technicznego, przeciwpożarowego i wodnego) oraz infrastruktury przeciwpowodziowe.
 
Realizacja projektu pozwoli na uzupełnienie braków w zakresie wyposażenia, w tym zwiększy poziom bezpieczeństwa, szybkość i skuteczność działań ratowniczych w zakresie ratownictwa pożarowego, wodnego i technicznego na obszarze objętym projektem. Jednostki OSP objęte projektem będą efektywniejsze w swoim działaniu, w szczególności w zakresie likwidacji szkód powodziowych, tego sprzętu bowiem brakuje najbardziej. Dzięki pojazdom zdolnym poruszać się w trudnym terenie – uterenowione samochody, jak również dzięki specjalistycznemu wyposażeniu do ratownictwa wodnego (zapory wodne, skuter, pompy wodne i inne specjalistyczne wyposażenie) poprawi się ochrona przeciwpowodziowa obszaru całego województwa. Jednostki OSP, dzięki nowym pojazdom ratowniczo-gaśniczym będą mogły uczestniczyć w akcjach usuwania skutków pożarów, jak również skutków kataklizmów, przy jednocześnie niskich nakładach eksploatacyjnych. W poszczególnych gminach objętych projektem będzie można też szybciej liczyć na pomoc, bowiem do zdarzenia, katastrofy, wypadku, pożaru czy powodzi lub zalania zostanie oddelegowana właściwie wyposażona jednostka OSP objęta niniejszym projektem, a zlokalizowana znacznie bliżej miejsca zdarzenia niż powiatowe jednostki PSP. Dlatego też przedmiotowy projekt jest bardzo ważny do realizacji. Ponadto powyższe jednostki staną się ważnym ogniwem Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego. Skróceniu ulegnie czas reakcji jednostek pożarniczych na wszelkie zagrożenia. Natomiast krótszy czas dojazdu oznacza ograniczenie kosztów negatywnych skutków pożarów, lokalnych podtopień, wypadków drogowych. Strażacy z jednostek OSP objętych projektem dzięki zakupionemu wyposażeniu będą mogli szybko i sprawnie uwalniać ofiary zakleszczone w rozbitych pojazdach samochodowych. Wpłynie to zdecydowanie na ograniczenie ofiar wypadków drogowych w powiatach objętych projektem i w całym regionie.
 
W ramach realizowanej inwestycji Gmina Otyń  zakupiła dla  OSP w Otyniu w  ciężki samochód ratowniczo – gaśniczy oraz wyposażenie do likwidacji zagrożeń dla środowiska.
 
Dzięki  realizacji  projektu  i  osiągnięciu  poszczególnych  wskaźników  projekt  przyczyni  się  do  realizacji celów takich jak:
- Poprawa możliwości podejmowania sprawnych specjalistycznych działań z zakresu ratownictwa pożarowego, wodnego i technicznego (w tym w odpowiedzi na zagrożenia powodziowe, pożarnicze i inne zdarzenia).
- Zmniejszenie czasu reakcji na występujące zagrożenia powodziowe, pożarowe oraz inne nagłe zdarzenia i katastrofy na obszarze gmin partnerskich i regionu.
- Poprawa stanu sprzętu ratowniczego jednostek OSP Gmin Partnerskich, w tym znajdujących się w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym.
- Powstrzymanie  degradacji  i  niszczenia  cennych  zasobów  przyrodniczych  Gmin  Partnerskich i  Województwa Lubuskiego.
- Poprawa bezpieczeństwa pożarowego oraz powodziowego.
- Poprawa  możliwości  rozwoju  gospodarczego  i  społecznego  na  obszarze  Gmin  Partnerskich i  Województwa Lubuskiego.
- Poprawa konkurencyjności i atrakcyjności Gmin Partnerskich i Województwa Lubuskiego.
- Poprawa spójności społecznej i terytorialnej Województwa Lubuskiego.
 
W ramach projektu przewidziano osiągnięcie następujących wskaźników:
 
Produkty:
Liczba  jednostek  służb  ratowniczych  doposażonych  w  sprzęt  do  prowadzenia  akcji
ratowniczych  i  usuwania skutków katastrof – 14 szt. (wsk. obligatoryjny).
Liczba wyremontowanych urządzeń dla celów ochrony przeciwpowodziowej – 0 szt.
Liczba  wprowadzonych  do  użycia  systemów  monitorowania  zagrożeń  i  systemów
wczesnego  ostrzegania – 1 szt.
Liczba zakupionych wozów pożarniczych wyposażonych w sprzęt do prowadzenia akcji
ratowniczych i  usuwania skutków katastrof – 14 szt.
 
Rezultaty:
Liczba ludności odnoszących korzyści ze środków ochrony przeciwpowodziowej (CI 20) –  118 688 os.
Liczba ludności odnoszących korzyści ze środków ochrony przed pożarami lasów (CI 21) – 118 688 os.
Wzrost zatrudnienia we wspieranych podmiotach (innych niż przedsiębiorstwa) – 0 EPC
Wzrost zatrudnienia we wspieranych podmiotach (innych niż przedsiębiorstwa) – kobiety – 0 EPC
Wzrost zatrudnienia we wspieranych podmiotach (innych niż przedsiębiorstwa) – mężczyźni – 0 EP
Projekt realizowany w okresie 01.01.2021 – 30.06.2022
 
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020
 

L sesja Rady Miejskiej Otyń

  • 07-10-2022
  • Autor: admin
  • drukuj
Obrady L nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej Otyń odbędą się 10 października 2022 r. o godz. 16.30 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Otyniu.
 
Proponowany porządek obrad
 
1. Otwarcie nadzwyczajnej sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad L nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej Otyń.
3. Projekt uchwały  Rady Miejskiej Otyń w sprawie zmiany Wieloletniej  Prognozy  Finansowej Gminy Otyń na lata 2022-2027.
4. Projekt uchwały Rady Miejskiej Otyń w sprawie Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Otyń w 2022r.
5. Zamknięcie L nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej Otyń.
 
 
 

OGŁOSZENIE ws. przeprowadzenia konsultacji projektu uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Otyń z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2023

  • 05-10-2022
  • Autor: admin
  • drukuj
OGŁOSZENIE w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektu uchwały w sprawie: programu współpracy Gminy Otyń z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2023.   
 
Burmistrz Otynia, działając na podstawie Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2022 r.,poz. 559 ze zm.), art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1327 ze zm.), oraz § 4 pkt 1, uchwały Nr L/67/10 Rady Gminy w Otyniu z dnia 29 października 2010 r. w sprawie: określenia szczegółowego sposobu konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji   ( Dz. Urz. Woj. Lub. z  2011 r. Nr 2, poz. 73)  
 
ogłasza
 
konsultacje projektu uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Otyń 
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2023.   
 
 
1. Projekt uchwały wraz z formularzem zgłoszenia opinii stanowi załącznik ogłoszenia.
2. Prawo udziału w konsultacjach mają podmioty, do których działalności statutowej należy dziedzina podlegająca regulacji w projekcie uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Otyń z organizacjami pozarządowymi na rok 2023.
3. Konsultacje prowadzone są w formie pisemnej.
4. Termin konsultacji:  06 października  2022r. do 17 października 2022r.
5. Wszelkie uwagi i opinie do projektu uchwały można zgłaszać:
   a) w formie pisemnej na adres Urzędu Miejskiego w Otyniu, ul. Rynek 1, 67-106 Otyń,
   b) za pośrednictwem poczty elektronicznej – biurorg@otyn.pl, sekretariat@otyn.pl
   c) za pośrednictwem fax-u na numer 68 3559401.
6. Wyniki konsultacji zamieszcza się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Otyniu pod adresem www.otyn.pl oraz na tablicy ogłoszeń urzędu.
 
Burmistrz Otynia
/-/ Barbara Wróblewska
 
Ogłoszenie
Załącznik
 
Protokół z przeprowadzonych konsultacji
 
 

XLIX sesja Rady Miejskiej Otyń

  • 09-09-2022
  • Autor: admin
  • drukuj
Obrady XLIX sesji Rady Miejskiej Otyń odbędą się 15 września 2022 r. o godz. 7.30 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Otyniu
 
Proponowany porządek obrad
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad XLIX Sesji Rady Miejskiej Otyń.
3. Informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie pomiędzy sesjami
4. Sprawozdanie Burmistrza Otynia z działań podejmowanych między sesjami.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
7. Projekt uchwały  Rady Miejskiej Otyń w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Otyń na rok 2022.
8. Projekt uchwały  Rady Miejskiej Otyń w sprawie zmiany Wieloletniej  Prognozy  Finansowej Gminy Otyń na lata 2022-2027.
9. Wolne wnioski i informacje. 
10. Przyjęcie protokołu z obrad  XLVII, XLVIII  Sesji Rady Miejskiej Otyń.
11. Zamknięcie XLIX Sesji Rady Miejskiej Otyń. 
 
Przewodnicząca Rady Miejskiej 
Aneta Smolicz
 
 

Poradnik dotyczący wypłaty dodatku węglowego

I. Informacje ogólne
 
1. Czym jest dodatek węglowy
Dodatek węglowy to jednorazowe świadczenie w wysokości 3 tys. zł. Przysługuje gospodarstwu domowemu, w którym główne źródło ogrzewania zasilane jest paliwem stałym1.
*Na potrzeby ustawy o dodatku węglowym przez paliwa stałe rozumie się węgiel kamienny, brykiet lub pelet zawierające co najmniej 85% węgla kamiennego.
2. Komu przysługuje dodatek węglowy?
Dodatek węglowy przysługuje gospodarstwom domowym, które spełniają jednocześnie następujące warunki:
a) głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego wnioskodawcy musi być kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe,
b) wskazane przez wnioskodawcę źródło ogrzewania zasilane jest węglem kamiennym, brykietem lub peletem zawierającymi co najmniej 85% węgla kamiennego,
c) wskazane przez wnioskodawcę źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB), o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
 
II. Skład gospodarstwa domowego i miejsce zamieszkania
 
3. Gospodarstwa domowe jednoosobowe i wieloosobowe
Przez gospodarstwo domowe, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, rozumie się:
a) osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe)
lub
b) osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
 
Prowadzenie wieloosobowego gospodarstwa domowego wiąże się ze wspólnym zamieszkiwaniem, gospodarowaniem (w tym wspólnym ponoszeniem kosztów paliwa czy wykonywaniem wspólnie obowiązków domowych) oraz pozostawaniem w faktycznym związku (współdziałanie w celu zaspokojenia wspólnych potrzeb życiowych).
W celu wyjaśnienia wątpliwości w zakresie pojęcia wspólnego gospodarowania, spośród wielu przykładów wyjaśnień na gruncie orzecznictwa sądów, można przytoczyć fragment jednego 2
 
z wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego określającego definicję wspólnego gospodarowania: „Wspólnie gospodarować oznacza wspólne prowadzenie gospodarstwa domowego. Cechami charakterystycznymi dla prowadzenia wspólnego gospodarstwa domowego może być udział i wzajemna ścisła współpraca w załatwianiu codziennych spraw związanych z prowadzeniem domu, niezarobkowanie i pozostawanie w związku z tym na całkowitym lub częściowym utrzymaniu osoby, z którą prowadzi się gospodarstwo domowe, a wszystko dodatkowo uzupełnione cechami stałości, które tego typu sytuację charakteryzują. Na okoliczność wspólnego gospodarowania składają się różne elementy, jak ponoszenie kosztów i opłat za mieszkanie, opieka udzielana w chorobie, wykonywanie zwykłych czynności związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego, dysponowanie wspólnym dochodem z przeznaczeniem na zaspokojenie potrzeb życiowych.”(I OSK 1483/16).
 
4. Wiele gospodarstw domowych w jednym budynku/lokalu
W przypadku gospodarstw domowych jednoosobowych istotnym jest warunek samotnego zamieszkiwania i gospodarowania. Wobec tego nie można uznać, że w jednym lokalu mieszkalnym (bądź budynku jednorodzinnym) prowadzonych jest kilka jednoosobowych gospodarstw domowych.
W przypadku deklarowanych kilku gospodarstw domowych (zarówno jednoosobowych, jak i wieloosobowych) zamieszkujących wspólnie w budynku jednorodzinnym (bądź w lokalu mieszkalnym), korzystających ze wspólnego źródła ogrzewania, podczas rozpatrywania wniosku nie można opierać się tylko na fakcie złożenia kilku oddzielnych wniosków. Wspólne ponoszenie kosztów ogrzewania wskazuje bowiem na fakt współdziałania w celu zaspokojenia wspólnych potrzeb życiowych. Wobec tego wydaje się niezasadne aby gospodarstwa te otrzymały oddzielnie kilka dodatków węglowych na wspólne źródło ciepła.
 
5. Czy wniosek o dodatek węglowy może złożyć osobno mąż i żona, jeżeli mają rozdzielność majątkową oraz jeżeli nie mają rozdzielności majątkowej?
Kwestia rozdzielności majątkowej nie ma znaczenia w procesie przyznawania dodatku węglowego. Decydujące jest czy małżonkowie wspólnie prowadzą gospodarstwo domowe i kwestia rozdzielności majątkowej nie powinna mieć przy tym znaczenia. Należy kierować się tutaj, wypracowaną w orzecznictwie, definicją gospodarstwa domowego, (np. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 lutego 2017 r. I OSK 1483/16 Wspólne gospodarowanie – definicja), na którą składa się zamieszkiwanie oraz gospodarowanie. Ponownie warto przypomnieć, że oświadczenia wnioskodawcy składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń a organ rozpatrujący ma prawo sprawdzić informacje podane we wniosku i w przypadku uzasadnionych wątpliwości, wezwać wnioskodawcę do złożenia dodatkowych wyjaśnień, korzystając z zasady prawdy obiektywnej.
 
6. Członkowie gospodarstwa przebywający poza miejscem zamieszkania
W zakresie członków gospodarstwa domowego wieloosobowego przebywających z jakichś przyczyn poza tym gospodarstwem (np. za granicą, w szpitalu, w domu opieki społecznej, w więzieniu), ale nadal wchodzących w jego skład, wnioskodawca może wskazać ich we wniosku.
Należy podkreślić, że prowadzenie gospodarstwa domowego wiąże się nierozłącznie z faktem przebywania w lokalu (budynku jednorodzinnym). Wobec tego nie sposób uznać, że dodatek węglowy mógłby być przyznany osobom przebywającym poza granicami kraju, bądź 3
przebywającym w miejscach/ośrodkach zaspokajających ich potrzeby bytowe (nawet w przypadku pobierania odpłatności za świadczone usługi), do których zaliczyć można np. domy opieki społecznej, więzienia, klasztory, szpitale.
 
7. Najem oraz zamieszkiwanie w kilku lokalizacjach
Gospodarstwo domowe, które wynajmuje lokal mieszkalny lub któremu jest on użyczany może wnioskować o przyznanie dodatku węglowego – nie jest istotne kto jest właścicielem lokalu. Istotnym jest, że dla jednego lokalu nie może być złożony więcej niż jeden wniosek o wypłatę dodatku węglowego (np. złożenie dodatku przez najemcę oraz przez właściciela). Uprawnioną osobą do otrzymania dodatku węglowego jest ta, która faktycznie dysponuje lokalem i prowadzi w nim swoje gospodarstwo domowe (co w przypadku wątpliwości może być zweryfikowane np. poprzez żądanie przedstawienia umowy najmu).
Jednocześnie przyjmuje się, że prowadzenie gospodarstwa domowego możliwe jest tylko w jednej lokalizacji. Wobec tego niedopuszczalne jest występowanie przez wnioskodawcę o wypłacenie kilku dodatków węglowych w związku z np. okresowym zamieszkiwaniem w kilku lokalizacjach (które mogą znajdować się w tej samej gminie bądź różnych gminach). Należy mieć tutaj na uwadze, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego (zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy o dodatku węglowym).
 
8. Czy konieczne jest zameldowanie w miejscu prowadzenia gospodarstwa domowego aby otrzymać dodatek węglowy?
Nie jest konieczne zameldowanie w miejscu zamieszania.
Dla przyznania dodatku węglowego kluczową informacją jest faktyczne zamieszkiwanie i prowadzenie gospodarstwa domowego w danym miejscu, na obszarze gminy, do której składa się wniosek.
 
9. Czy dodatek węglowy przysługuje mieszkańcom domów wielorodzinnych, np. kamienic i bloków?
Dodatek węglowy przysługuje mieszkańcom budynków wielorodzinnych, w przypadku gdy dom ten ogrzewany jest paliwami stałymi – zarówno poprzez indywidualne źródła ogrzewania zainstalowane w lokalach jak i poprzez ogrzewanie centralne (z kotłowni węglowej) bądź z lokalnej sieci ciepłowniczej obsługiwanej przez kocioł węglowy. Każde gospodarstwo domowe w budynku wielorodzinnym powinno indywidualnie wystąpić o dodatek węglowy.
Uwaga: W przypadku gdy ogrzewanie budynku realizowane jest przez lokalną sieć ciepłowniczą, obsługiwaną z kotła na paliwo stałe w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, do wniosku należy załączyć oświadczenie właściciela lub zarządcy budynku o takim sposobie ogrzewania budynku zgodnie ze zgłoszeniem lub wpisem do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
 
III. Prowadzenie spraw związanych z dodatkiem węglowym
 
10. Weryfikacja danych zawartych we wniosku
Zgodnie z art. 2 ust. 15 ustawy o dodatku węglowym gmina zobowiązana jest do weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku węglowego. 4
 
Należy wskazać, że weryfikując prawdziwość danych wskazanych we wniosku o wypłatę dodatku węglowego i dążąc do ustalenia stanu faktycznego, należy kierować się wszystkimi informacjami które znajdują się w zasobach gminy. Rozpatrując wniosek o dodatek gmina może brać pod uwagę m.in. informacje zebrane w wyniku:
- dodatków osłonowych;
- świadczeń socjalnych np. zasiłków stałych, okresowych, świadczeń 500+;
- deklaracji dotyczących wywozu odpadów;
- innych dostępnych dokumentów np. dokumentów skarbowych.
Dodatkowo, w przypadku powzięcia przez gminę wątpliwości przy rozpatrywaniu wniosku o dodatek węglowy, gmina może żądać przedstawienia dodatkowych dokumentów. Przykładowo może być to żądanie przedstawienia deklaracji podatkowej, umowy najmu, orzeczenia o rozwodzie czy separacji.
Warto zaznaczyć, że w przypadku uzasadnionych wątpliwości, co do informacji zawartych we wniosku organ zawsze może wezwać wnioskodawcę do złożenia dodatkowych wyjaśnień.
Należy mieć również na uwadze, że oświadczenia wnioskodawcy zawarte we wniosku o wypłatę dodatku węglowego składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń i w przypadku uzasadnionych wątpliwości konieczne jest zawiadomienie organów ścigania.
Zaniechanie przez organ obowiązku weryfikacji informacji zawartych we wniosku w przypadku powzięcia wątpliwości w zakresie tych informacji lub przyznanie dodatku węglowego pomimo posiadania wiedzy o złożeniu nieprawdziwego oświadczenia przez wnioskodawcę jest obarczone odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
 
11. Stosowanie kodeksu postępowania administracyjnego (KPA)
Do spraw związanych z dodatkiem węglowym, mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA).
Zgodnie z art. 3 ust 3 ustawy o dodatku węglowym w sprawach nieuregulowanych stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491 i 2052 oraz z 2022 r. poz. 1301).
 
12. Wezwanie do uzupełnienia braków
W przypadku nieprawidłowego wypełnienia wniosku, braku podpisu lub niezałączenia wymaganych dokumentów, organ ma prawo do wezwania wnioskodawcy do jego poprawienia (w ciągu 14 dni) bądź uzupełnienia brakujących dokumentów (w terminie od 14 do 30 dni).
Powyższe wynika z art. 24a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych: „W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku podmiot realizujący świadczenia wzywa pisemnie osobę ubiegającą się o świadczenia do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.”, „W przypadku gdy osoba złoży wniosek bez wymaganych dokumentów, podmiot realizujący świadczenia przyjmuje wniosek i wyznacza termin nie krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni na 5
uzupełnienie brakujących dokumentów. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.”
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 35 § 3 KPA, załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
 
13. Delegacja obsługi dodatku
Do załatwiania indywidualnych spraw administracji publicznej upoważnione mogą zostać m.in. inne jednostki organizacyjne (np. ośrodki pomocy społecznej). Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o dodatku węglowym wójt, burmistrz lub prezydent miasta może upoważnić m.in. kierownika ośrodka pomocy społecznej do prowadzenia spraw związanych z dodatkiem węglowym, w tym do wydawania rozstrzygnięć w tych sprawach.
 
14. Czy przyznanie dodatku węglowego wymaga wydania decyzji?
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta dodatku węglowego nie wymaga wydania decyzji. Jednak odmowa przyznania dodatku węglowego, uchylenie oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku węglowego, wymagają wydania decyzji.
 
15. Informowanie o przyznaniu dodatku węglowego
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu dodatku węglowego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej, o ile został wskazany we wniosku o wypłatę dodatku węglowego.
W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku węglowego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, odbierając ten wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu dodatku węglowego.
Nieodebranie informacji o przyznaniu dodatku węglowego nie wstrzymuje wypłaty tego dodatku.
 
16. Weryfikacja wpisu/zgłoszenia do CEEB oraz prawdziwości danych dotyczących źródeł ogrzewania
Zarówno gminy, jak i ośrodki pomocy społecznej, posiadają prawo do weryfikacji w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) informacji dotyczących źródła ogrzewania wnioskodawcy (zgodnie z art. 2 ust. 15 oraz art. 3 ust. 2 ustawy o dodatku węglowym).
W zakresie prawdziwości danych zawartych we wniosku (np. używanie jednego z wymienionych we wniosku i ustawie źródeł ogrzewania jako głównego źródła ogrzewania; zasilane tego źródła ogrzewania węglem kamiennym, brykietem lub peletem zawierającymi co najmniej 85% węgla kamiennego) należy mieć na uwadze, że oświadczenia wnioskodawcy zawarte we wniosku składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
 
Jednocześnie należy pamiętać, że organ w przypadku uzasadnionych wątpliwości, co do informacji zawartych we wniosku może wezwać wnioskodawcę do złożenia dodatkowych wyjaśnień.
 
17. Wpis/zgłoszenie do CEEB a własność źródła ogrzewania
W zakresie wypłaty dodatku węglowego nie jest istotne, kto jest właścicielem źródła ogrzewania (właścicielem nieruchomości). Istotne jest faktyczne korzystanie przez gospodarstwo domowe wnioskodawcy z danego źródła ogrzewania wpisanego do CEEB.
 
18. Zakup węgla w związku z przepisami ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. (w cenie do 996,60 zł/t)
Zgodnie z art 2 ust. 5 ustawy o dodatku węglowym, dodatek ten nie przysługuje gospodarstwom domowym, które zakupiły węgiel po cenie nie wyższej niż 996,60 zł brutto za tonę od sprzedawcy na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. poz. 1477)”.
Należy mieć na uwadze, że we wzorze wniosku o wypłatę dodatku węglowego znajduje się stosowne oświadczenie wskazujące, że gospodarstwo domowe wnioskodawcy nie korzystało ani nie korzysta z opału zakupionego na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. Należy w tym miejscu podkreślić, że oświadczenia wnioskodawcy składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, wobec czego podczas weryfikacji wniosku, zasadnym jest poleganie na kulturze oświadczenia i kierowanie się informacją zadeklarowaną przez wnioskodawcę w formularzu.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że zakup opału na zasadach przewidzianych przepisami ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. musiał zostać dokonany w okresie pomiędzy 28 lipca 2022 r., a 11 sierpnia 2022 r. oraz, że zakup ten wiązał się z wykonaniem szeregu dodatkowych czynności (np. przekazanie odpowiedniemu sprzedawcy deklaracji CEEB i złożenie stosownego oświadczenia), wobec czego nie jest możliwe nieświadome bądź przypadkowe zakupienie przez wnioskodawcę (bądź członka jego rodziny) opału, które skutkowałoby brakiem możliwości uzyskania dodatku węglowego.
Należy w tym miejscu dodatkowo wskazać, że zakup węgla nawet poniżej ceny wynikającej z przepisów ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. nie wyklucza z możliwości uzyskania dodatku węglowego.
 
IV. Sposób składania wniosku, terminy oraz wypłaty
 
19. Kto może złożyć wniosek o dodatek węglowy?
O wypłatę dodatku węglowego wnioskować może członek gospodarstwa domowego. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy (zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o dodatku węglowym).
Istotne jest, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego (zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy o dodatku węglowym). W związku z tym, jedna osoba nie może wchodzić w skład kilku gospodarstw domowych – np. jedno dziecko może zostać wpisane jako członek tylko jednego gospodarstwa domowego.
 
20. Gdzie i jak złożyć wniosek o wypłatę dodatku węglowego?
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek w terminie do dnia 30 listopada 2022 r.
Wniosek składa się na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
W przypadku złożenia wniosku o wypłatę dodatku węglowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.
Wzór wniosku jest jednolity dla wszystkich gmin. Jest on dostępny w urzędach gmin, można go również pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Obecnie elektroniczny wniosek o wypłatę dodatku węglowego nie jest dostępny na platformie usług ePuap.
 
21. Czy dodatek węglowy mogą otrzymać gospodarstwa domowe, które zakupiły węgiel wcześniej, jeszcze przed złożeniem wniosku?
Jedynym przeciwskazaniem do otrzymania dodatku węglowego jest zakup węgla w terminie pomiędzy 28 lipca br., a 11 sierpnia br., po cenie i od sprzedawcy wynikających z przepisów ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. poz. 1477) – co zostało szczegółowo wyjaśnione w cz. III pkt 18. poradnika.
 
22. W jakiej formie zostanie wypłacony dodatek węglowy – w gotówce czy przelewem?
Dodatek węglowy można otrzymać przelewem na konto – we wniosku o dodatek węglowy należy wpisać numer rachunku płatniczego, na który zostanie przekazana kwota dodatku węglowego. Wskazany do przelewu numer rachunku nie musi należeć do osoby składającej wniosek o wypłatę dodatku węglowego.
O innych możliwych formach wypłaty dodatku węglowego decydują lokalne uwarunkowania w gminie, w której rozpatrywany jest wniosek o wypłatę dodatku.
Baner: Eko PRzyszłośćBaner: Lubuskie.plBaner: mikro_poradyBaner: Kolej na rower
Baner: podatki.gov.plBaner: LFP